Przewodnik po witaminie D

Witamina D jest jedyną witaminą, której nie pozyskuje się ze spożywanych pokarmów. Zamiast tego witamina D jest tak pozyskiwana ze światła słonecznego na skórze. W mediach pojawiło się mnóstwo wiadomości na temat niebezpieczeństw związanych z nadmiernym nasłonecznieniem, ale konieczne jest, by skóra była wystawiona na działanie promieni słonecznych, żeby uzyskać zalecaną dzienną dawkę witaminy D. W rzeczywistości ilość czasu, jaką człowiek musi spędzić na słońcu, aby otrzymać wystarczającą dawkę witaminy D jest ogromnie mała i nie będzie to miało żadnych negatywnych skutków.

https://usg-warszawa.pl/

Najważniejszą funkcją witaminy D jest pomoc w kontrolowaniu wchłaniania wapnia z pożywienia. Większość wapnia jest stosowana do budowy mocnych zębów i kości, ale jest on także potrzebny do wysyłania wiadomości wzdłuż nerwów i wspomagania kurczenia się mięśni, takich jak mięśnie serca. To witamina D zapewnia, iż ​​we krwi zawsze znajduje się wystarczająca ilość wapnia do działania tych zadań. Inne funkcje, które wymagają witaminy D, dotyczą układu odpornościowego i uważa się, iż jest ona także czynnikiem przyczyniającym się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka, aw szczególności raka okrężnicy.

Wariant witaminy D, który składa się pod skórą, jest uznany jako witamina D3 lub cholekalcyferol. Ta witamina D powstaje, gdy ultrafiolet w świetle słonecznym reaguje z rodzajem cholesterolu, który naturalnie znajduje się pod skórą. D3 jest robiony w bardziej aktywną formę witaminy D w wątrobie, a następnie jest kierowany tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Część witaminy D pozostaje w wątrobie oraz nerkach, pomagając w ponownym wchłanianiu wapnia z krwi. Reszta witaminy D jest rozpraszana w kościach, żeby ułatwić im zatrzymać wapń i jelita, by wspomóc wchłanianie wapnia z pożywienia.

Chociaż większość witaminy D powstaje w wyniku wystawienia skóry na działanie promieni słonecznych, niektóre pokarmy zawierają naturalnie część tej witaminy. Ta forma witaminy D jest uznana jako witamina D2 lub ergokalcyferol. Jest on wykorzystywany w taki sam sposób, jak inne witaminy D oraz jest typem używanym do robienia większości suplementów witaminy D.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.